سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آرزوی پرواز
 
قالب وبلاگ
پیوندهای روزانه

 

شب گذشته یک فروند هواپیمای بوئینگ 727 شرکت هواپیمایی ایران ایر در نزدیکی ارومیه سقوط کرد، پیش از پرواز در مورد شرایط جوی به خلبان اعلام می شـــود که وضعـیـت هوا Heavy Snow است ، در این شرایط خلبان می تواند پرواز را کنسل کند، اما از آنجایی که شرکت ایران ایر ( به دلایلی که نمی دانم ) به ندرت پرواز کنسل می کند این هواپیما با 105 سرنشین از فرودگاه مهرآباد Take Off می کند، در نزدیکی ارومیه خلبان از برج مراقبت درخواست اجازه ی فرود می کند و با کم کردن ارتفاع سعی در فرود آمدن داشته است، اما زمانی که خلبان شرایط جوی را نامناسب می بیند اعلام Miss Approach می کند( به این مفهوم که امکان دیدن باند وجود ندارد )،معمولاً  زمانی که خلبان نمی تواند باند را ببیند مجدد اوج می گیرد و در اکثر مواقع به فرودگاه مبدا باز می گردد، اما لحظاتی پس از آنکه خلبان Miss Approach کرده است، اعلام Emergency Landing  یا همان فرود اضطراری می کند، که در همین لحظه هواپیما از صفحه ی رادار برج مراقبت محو می شود و پس از 15 دقیقه برج مراقبت متوجه سقوط این هواپیما می شود، تا این لحظه آمار ضد و نقیضی در مورد تلفات این پرواز ارائه شده است، اما خبر ها حکایت از زنده ماندن دو تن از اعضای کادر پرواز دارند ، یک مهماندار خانم و یکی از اعضای ACM یا همان امنیت پرواز، و نیز تنی چند از مسافران.

اعضای کادر پروازی  سانحه ی ارومیه

خلبان فریدون دادرس و اعضای کادر پروازی

نکات جالب توجهی نیز در حاشیه ی این حادثه وجود دارد ، به عنوان نمونه،  سلیمان جعفرزاده، نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس، صد و پنجمین مسافر پرواز ارومیه بود که از پرواز انصراف داده بود. وی پیش از این نیز قرار بود با شهید کاظمی در همان پروازی که منجر به شهادت جمعی آنها گشت، همسفر باشد که در لحظات آخر از پرواز انصراف داد . . .

تصویر بلیط پرواز  سلیمان جعفرزاده، نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت

تصویر بلیط پرواز سلیمان جعفرزاده، نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت

اما سوالی که دیشب نیز در بخش Dispatching ایران ایر مطرح بوده ، این است که چرا علیرغم شرایط بد جوی که به خلبان اعلام شده بود باز هم خلبان پرواز را کنسل نکرده است ؟!

گذشته از ایرادات اپراتوری که می تواند باعث وقوع این حادثه شده باشد، نکته ی جالب توجه این است که اتحادیه ی اروپا 6 ماه قبل، پرواز هواپیماهای ایرباس 320، بوئینگ 727 و بوئینگ 747 که مجموعا دو سوم ناوگان هوایی ایران ایر را تشکیل میدهند به دلیل ملاحظات مرتبط با ایمنی بر فراز اروپا ممنوع اعلام کرده بود.

بوئینگ 727 ی که شب گذشته در نزدیکی ارومیه سقوط کرد در سال 1974 تولید شده بود و قیمتی نزدیک به 450 میلیون تومان ( اندکی بیشتر از قیمت یک اتوبوس  بین شهری ! ) داشت، این در حالی است که در حال حاضر هواپیماهایی نظیر بوئینگ 767 که در خطوط هوایی بسیاری از شرکت ها در حال پرواز هستند قیمتی چند ده میلیاردی دارند !

.

.......................

پ. ن : دیشب  که این عکس  AFP رو دیدم چشمام ناخودآگاه خیس شد و تا همین لحظه که مشغول نگارش این گزارش هستم حالم عجیب خرابه، یعنی مجلس حتی یک سوال هم از این آقای وزیر راه و دولت کریمه نداره ؟!

 

با تشکر-rasoul

89/10/22

 


[ چهارشنبه 89/10/22 ] [ 2:24 عصر ] [ ] [ نظرات () ]
این هواپیما متعلق به شرکت هواپیمایی ایران‌ایر بود که امروز از تهران به مقصد ارومیه به پرواز درآمد و حدود ساعت 19:45 دچار سانحه شد و سقوط کرد.آخرین اخبار حاکی از این است که بعد از سقوط هواپیما خوشبختانه هواپیما منفجر نشده و احتمالا این اتفاق در ارتفاع پائین رخ داده است.سانحه هواپیمای بوئینگ ایران ایر فرود اضطراری و نه سقوط بوده است.رئیس ستاد مدیریت بحران آذربایجان غربی در ساعت 2 و 30 دقیقه بامداد در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار تابناک اجتماعی، از پایان عملیات امداد و نجات هواپیمای ساقط شده خبر داد.
یک فروند هواپیمای مسافربری از نوع بوئینگ ساعتی پیش با 105 مسافر و خدمه در نزدیکی ارومیه سقوط کرد.

به گزارش خبرنگار «تابناک» اجتماعی، این هواپیما متعلق به شرکت هواپیمایی ایران‌ایر با شماره پرواز 277 بود که امروز از تهران به مقصد ارومیه به پرواز درآمد و حدود ساعت 19:45 دچار سانحه شد و سقوط کرد.

این هواپیمای ساقط شده، از نوع بوئینگ متعلق به "ایران ایر" است که عصر امروز با یک ساعت تأخیر از تهران به سمت ارومیه پرواز کرد و در ساعت 19:45 در "روستای آلمان آباد" ارومیه سقوط کرد.

شرایط نامساعد جوی علت احتمالی سقوط این هواپیمای مسافربری اعلام شده است.

رئیس اورژانس کل کشور از خارج کردن 50 تا 60 مصدوم حادثه سقوط هواپیما در نزدیکی ارومیه خبر داد و گفت: آخرین اخبار حاکی از این است که بعد از سقوط هواپیما خوشبختانه هواپیما منفجر نشده و احتمالا این اتفاق در ارتفاع پائین رخ داده است.

غلامرضا معصومی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب گفت: مشکل محل حادثه این است که جو هوا مناسب نیست و حدود 70 تا 80 سانتی متر برف بر روی زمین نشسته و گل و لای فوق العاده ای داریم.

رئیس اورژانس کل کشور اضافه کرد: رئیس دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در منطقه سقوط هواپیما حاضر شده و فراخوانی از منطقه در بحث اورژانس های پیش بیمارستانی انجام شده است.

وی با بیان اینکه این هواپیما حامل 100 تا 105 مسافر و خدمه بوده است به مهر گفت: بر طبق آخرین خبر، نیروهای امدادی وارد هواپیما شده اند و حدود 50 تا 60 مصدوم را خارج کرده و در حال جابجایی سرنشینان هواپیما هستند.

معصومی تاکید کرد: بیمارستانهای شهر ارومیه و اورژانس ها تخلیه شده و اتاق های عمل آنها خالی شده اند تا به مصدومین پس از انتقال به بیمارستان سریعا رسیدگی شود.

وی گفت: هنوز خبری از 40 تا 50 نفر دیگری که در هواپیما مانده اند ندارم.

گفتنی است، امروز دو پرواز در مسیر تهران به ارومیه به دلیل شرایط نامساعد جوی کنسل شده بود و هر فروند هواپیمای بوئینگ 727 ظرفیت 150 تا 160 مسافر و حداقل 11 کرو پروازی را دارد.

وزیر راه عازم محل سقوط هواپیما شد

وزیر راه و ترابری پس از سانحه سقوط هواپیمای مسافربری در نزدیکی ارومیه راهی محل سانحه شد.

حمید بهبهانی وزیر راه امشب پس از سانحه سقوط هواپیمای بویینگ 727 به شماره پرواز 277 (تهران به ارومیه) در نزدیکی ارومیه راهی محل سانحه شد تا از نزدیک در جریان حادثه باشد.

وزیر راه که قصد داشت مستقیم به ارومیه بود به دلیل نبود پرواز مسقیم به این شهر راهی تبریز شد تا از آنجا به ارومیه و محل سقوط هواپیما برود.

مصدومان حادثه سقوط هواپیما در حال جابجایی هستند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ارومیه که در منطقه سقوط هواپیما در نزدیکی ارومیه حاضر است گفت: هم اکنون در حال جابجایی مصدومین حادثه سقوط هواپیما هستیم.

نصرت الله ملازاده گفت: "هنوز در حال انتقال مجروحین از داخل هواپیما هستیم."

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ارومیه درباره اینکه آیا مشخص است که این حادثه تلفات جانی داشته است یا خبر گفت: خیر، هنوز داریم جمع بندی می کنیم.

سانحه بوئینگ ایران ایر فرود اضطراری بوده است، نه سقوط

معاون مدیریت بحران وزارت راه و ترابری گفت: سانحه هواپیمای بوئینگ ایران ایر فرود اضطراری و نه سقوط بوده است.

احمد مجیدی،‌ اظهار داشت: هواپیمای مسافری بوئینگ 727 ایران ایر در 15 کیلومتری جنوب شرقی باند فرودگاه ارومیه به علت خاصی که هنوز مشخص نشده است، مجبور به فرود اضطراری شد.

معاون وزیر راه و ترابری با تأکید براینکه هواپیمای مذکور سقوط نکرده، بلکه فرود اضطراری داشته، اظهار داشت: تعدادی از مسافران این پرواز مجروح و تعدادی نیز به سلامت بودند که توسط نیروهای امدادی و با همکاری آنها از هواپیما خارج شدند.

معاون وزیر راه و ترابری با اشاره به اینکه ستاد مدیریت بحران استان آذربایجان غربی به ریاست استاندار تشکیل شده است، گفت: امدادگران نیز در محل حادثه مشغول عملیات امداد و نجات هستند.

وی خاطرنشان کرد: کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمای کشوری که تنها مرجع بررسی و اعلام علت وقوع سانحه است، بلافاصله پس از این سانحه به محل اعزام شده است.
مجیدی در مورد تعداد جان‌باختگان این سانحه اظهار داشت: هنوز آمار خاصی در دست نیست و این آمار توسط پزشک قانونی اعلام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بنابه گفته استاندار آذربایجان غربی هواپیمای مذکور در نزدیکی ارومیه و یکی از باغات این منطقه مجبور به فرود اضطراری شده است.


تکمیلی:

رئیس ستاد مدیریت بحران آذربایجان غربی در ساعت 2 و 30 دقیقه بامداد در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار تابناک اجتماعی، از پایان عملیات امداد و نجات هواپیمای ساقط شده خبر داد.

محبوب زارع، به خبرنگار تابناک گفت: دقایقی پیش عملیات امداد و نجات هواپیمای بوئینگ سقوط کرده به پایان رسید و تمام مجروحان و کشته های این سقوط به شهر ارومیه منتقل شدند.

وی با اشاره به کثرت کشته ها و همچنین نجات یافتگان، آخرین آمار را 71 کشته و 32 زخمی عنوان کرد و گفت: آمار دقیق تر را استانداری آذربایجان غربی باید اعلام کند چرا که به دلیل گستردگی عملیات نجات، ارائه آمار دقیق ممکن نیست.

زارع در پایان خاطر نشان کرد: خوشبختانه به دلیل اینکه این هوایپمای در سطح صاف و در مزارع سقوط کرده، هواپیما منفجر نشده وگرنه شاهد فاجعه ای بس بزرگتر بودیم.

 
گفتنی است، مدیر روابط عمومی ایران ایر نیز اعلام کرد: هواپیمای بویینگ 727 این شرکت هنگام فرود در پنج مایلی فرودگاه ارومیه به‌دلیل شرایط نامساعد جوی و دید کم دچار سانحه شده است.

به گفته‌ وی در این پرواز 106 مسافر و خدمه حضور داشته‌اند که 91 مسافر بزرگسال، یک مسافر کودک، دو نوزاد و 12 نفر خدمه پروازی بوده‌اند.


نماینده مردم ارومیه از افزایش تعداد کشته ‌شدگان حادثه سقوط هواپیمای مسافربری تهران - ارومیه به 80 نفر خبر داد.

سید سلیمان ذاکر در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بر اساس آخرین صحبتی که با استاندار آذربایجان غربی داشته ام تعداد کشته شدگان حادثه سقوط هواپیمای مسافربری تهران - ارومیه به 80 نفر رسیده است.









































[ دوشنبه 89/10/20 ] [ 11:23 صبح ] [ حمیدرضا ] [ نظرات () ]

 قرآن کتابی است آسمانی که باطنی عمیق، ظاهری زیبا و بیانی شیرین دارد. مشعل فروزانی است که هرگز به خاموشی نمی‌گراید و فروغ آن همواره بر تارک اعصار می‌درخشد. تازگیهایش رنگ کهنگی به خود نمی‌گیرد و هر چه زمان بگذرد، مفاهیم آن آشکارتر می‌شود چه بسیار مفاهیم و اسرار علمی نهفته است که با گذشت زمان بر ما مکشوف می‌گردد.
در این نوشتار انواع زیبایی در قرآن مورد بررسی قرار گرفته است . بدین صورت که ریشه‌های جمل ، زین ، حسن بالهج با اشتقاقات آن از معجم المفهرس استخراج شده است. سپس با استفاده از تفاسیر المیزان، نمونه و در برخی موارد تفسیر نور و همچنین با استفاده از کتاب زیبایی و هنر از دیدگاه اسلام دسته‌بندی شده و در مورد تفسیر مختصری ارائه شده است.
قطعاً بررسی این مفهوم و استخراج آن از قرآن نیازمند تحقیق و مطالعه بیشتر است که در این مقاله فقط سرفصلهایی ارائه شده است.
امید آنکه در سایه حق تعالی و تعلیمات عالی قرآن ، زیبایی‌های واقعی و حقیقی را درک نماییم. ان شاء ا...
و السلام علی من اتبع الهدی

تعریف زیبایی و انواع آن
به نظر صاحبنظران مقولة زیبایی را نمی‌توان تعریف کرد زیرا چیزی است که درک می‌شود اما نمی‌توان آن را تعریف کرد. با این حال بسیاری کرده‌اند که برای زیبایی تعریف یا تعریفهایی ارائه دهند از جمله افلاطون که زیبایی را اینگونه تعریف می‌کند: زیبایی هماهنگی میان اجزاء است باکل . که این تعریف معلوم نیست درست باشد و البته تعریف درستی هم نیست.
نکته‌ای که باید در نظر داشت این است که زیبایی نسبی است بدین معنا که انسان شی و یا انسان دیگری در نظرش فوق العاده زیباست و حال آنکه یک انسان دیگر او را زیبا نمی‌بیند. به هر حال  قدر مسلم اینکه زیبایی نسبی است و مطلق نیست.

زیبایی را می‌توان به شیوة زیر تقسیم بندی کرد:
1 ـ زیبایی محسوس : زیبایی است که با قوای ظاهری انسان درک می‌شود ودر جمادات،‌حیوانات و نباتات، آسمان، زمین و دریاها و ... هوایداست.
2ـ زیبایی غیرمحسوس: زیبای‌ها که با قوة خیال انسان درک می‌شوند نظیر زیبایی فصاحت و بلاغت که در قرآن کریم و سخنان ائمه اطهار علیهم السلام فراوان به چشم می‌خورد.
3 ـ زیبایی معقول : این زیبایی با قوة عقل انسان درک می‌شود. نه حس انسان آن را درک می‌کند ونه قوة خیال انسان . بعنوان مثال می‌توان از زیبایی کارهای نیک یاد کرد.[1]
اغلب متفکران و فیلسوفان اسلامی ضمن بها دادن به دو نوع اول زیبایی، نوع سوم را ارج بیشتری نهاده و آن را زیبایی حقیقی دانسته‌اند.
بعنوان مثال علامه محمد تقی جعفری (رضوان الله تعالیه علیه ) ابراز کرده‌اند که :
« معنای زیبایی و جمال حقیقتی است که در برابر درک آدمی بر نهاده می‌شود و موجب تحریک شهود و ذوق و یا احساس خاص زیبایابی می‌گردد و یا در وضع روانی آدمی انبساطی به وجود می‌آورد و حد اعلای زیبایی نمودی است نگارین و شفاف که بر روی کمال کشیده شده است و کمال عبادت است از قرار گرفتن هر موضوعی در مجرای بایستگی‌ها و شایستگی‌های خود »[2]
زیبایی شناسی دینی آن ابتهاج و احساس لطیفی است که در مواجهه با هستی به اهل ایمان دست می‌دهد. نیروها و عواطف آنها را بر می‌انگیزد و غوغاها و هیجانهای بزرگی در اندرونشان برپا می‌کند . مؤمن نیز به نوبة خود و از یک نظر نگاهی هنرمندانه به جهان دارد و در آن سیمایی هنری و معنوی می‌یابد و احساس خرمی و حق شناسی پیدا می‌کند.
حس زیبایی شناسی دینی، در مؤمن نوعی خاطر خواهی و همدلی پدید می‌آورد که آتش برخرمن خودخواهیهای پست محدودش می‌زند.
در عرصة عشق و مستی هر چه از دوست می‌رسد نیکوست و هر که از او پیغامی می‌آورد گرامی است . پیام وحی و الهامات رسولان، جاذبة جذبات رحمانی و نسیم نفحات الهی است چنان صبا که مشک ختن به همراه دارد؛ از همین روی قرآن عزیز است[3]، آوای مهر ایزدی است[4]، صدای پرهیبت حق است[5]، از مبدأ کرامت و کریم است[6]، کلام پروردگار جمیل است جلوة خدای ذوالجلال است[7]. و چون از تلألو أحسن الاسهاء برتابیده پس أحسن الحدیث است[8]. و مظهر زیبایی و شکوه و کتابی شورانگیز و دلاویز است، ظاهرش زیبا و نغز و باطنش ژرف و عمیق است[9].

انواع زیبایی در قرآن
آیات قرآن کریم زیباییها را به خداوند نسبت داده و او را به وجود آورنده تمام زیبایی‌ها دانسته‌اند، حوزه این زیبایی محسوس باشد یا غیرمحسوس. بهر حال زیبایی‌های موجود در جهان هستی همه منسوب به خداوند است.
« هو الله الخالق البارئ المصورده الاسماء الحسنی»[10]
اوست خداوند خالق و سازنده و مصور و تمام اسماء حسنی از آن اوست .
و همچنین « قل من حرم زینه التی أخرج لعباده ... [11]»
ای پیامبر، به آنان بگو کیست که زینت خداوندی را که برای بندگانش [ از جهان طبیعت] برآورده تحریم نموده است .
یعنی نمودهای زیبایی چه در طبیعت و چه در آنچه که با فکر و ذوق و کار بشری نمودار می‌گردد و مورد مشیت خداوندی است .

1 ـ زیبایی آسمان با ستارگانش
فیلسوف معروف کانت می‌گوید: « از تماشای دو منظره هرگز سیر نخواهیم گشت: آسمان لاجوردین پرستاره که تجسمی از بیکرانگی دارد و وجدان آدمی که شگفتی‌هایش قابل توصیف نیست.»
آری این واقعیتی است که در قرآن کریم به وضوح و بارها تکرار شده است . قرآن اسمان را یکی از مظاهر زیبایی می‌داند که با ستارگان زینت داده شده است . آیاتی که بدین نکته اشاره می‌کنند عبارتند از :
ـ « انا زینا السماء الدنیا بزینه الکواکب[12]»
ما آسمان دنیا را با زینت ستارگان آراستیم.
ـ « و زینا السماء الدنیا مصابیح[13]»
و پایین ترین آسمان را با چراغهایی بیاراستیم.
ـ « و لقد زینا السماء الدنیا مصابیح[14]»
و آسمان دنیا را به چراغها آراستیم.
ـ « و لقد جعلنا فی السماء بروجاً و زیناها للناظرین[15]»
و ما در آسمان برجهایی قرار دادیم و آن را برای بینندگان بیاراستیم.
ـ « أفلم ینظروا الی السماء فوقهم کیف بنیناها و زیناها و مالها من فروج و الارض مددناها و ألقینا فیها رواسی و أنشنا فیها من کل زوج بهیج[16]»
مگر آسمان را برفراز سرشان نمی‌نگرید که چگونه نمایش نهاده‌ایم و آن را آراسته‌ایم بی آنکه مشکانی در آن باشد و زمین را بگستردیم و کوههای بلند در آن بیفکندیم و گیاهان گونه‌گون با طراوت در آن برویاندیم .
منظره زیبای آسمان در شبهای تاریک و پرستاره، چنان منظره زیبایی در نظر انسان مجسم می‌سازد که او را مسحور و مفتون خوش می‌کند. گویا با زبان بی زبانی با ما سخن می‌گویند و رازهای آفرینش را بازگو می‌کنند. گویی شاعرند و زیباترین غزلهای عشقی و عرفانی را پی در پی می‌سرایند. این مناظر آنقدر زیباست که نه تنها چشم از دیدن آن خسته نمی‌شود که خستگی را نیز از تمام وجود انسان بیرون می‌کند!
منظور آیات از زینت دادن آسمان این است که ستارگان درخشان با ان جمال بدیع که دارند در آسمان افریدیم . پس خود این ساختمان، این بنای بدیع با آن جمال خیره کننده‌اش صادق‌ترین شاهد بر قدرت حق می‌باشد[17].
ابهت و جمالی که ستارگان زیبا درآسمان به وجود می‌آورند عقلها را حیران می‌سازد. آنها نمونه‌هایی از عظمت و قدرت لایزال الهی‌اند که بهترین مجرای شناخت او هستند.

2 ـ زیبایی مناظر طبیعی روی زمین
زیبایی گلها و درختان و چمنزارها و دیگر روییدنیه از عالی‌ترین انواع زیبایی‌هاست که خداوند متعال برای بشر به وجود می‌آورد و غم و اندوه و ملالت و یکنواختی زندگی را می‌زداید و بهجت و سرور در دلها ایجاد می‌کند.
ـ « ... و تری الارض هامده فاذا أنزلنا علیها الماء اهتزت و ربت و أبنتت من کل زوج بهیج[18]»
زمین را خشک و مرده می‌بینی اما زمانی که باران را بر آن بفرستیم به حرکت می‌آید و رشد می‌کند و انواع گیاهان زیبا را برویاند.
ـ « الم تر ان الله أنزل من السماء ماءً فتصبح الارض محضره ان الله لطیف خبیر[19]»
آیا ندیدی که خدا از آسمان آبی فرو فرستاد و زمین سبز و خرم شد و خداوند دقیق و آگاه است .
ـ « أمن خلق السموات و الارض و انزل لکم من السماء ماء فابنتنا به حدائق ذات بهجه[20]»
آیا آنکه آسمانها و زمین را آفرید و از آسمان برای شما آبی نازل کرد که با آن باغهای خرم رویانیدیم که رویاندن درختانش کار شما نبود.
ـ « و الارض مددناها و ألقینافیها رواسی و أنبتنا فیها من کل زوج بهیج[21]»
و زمین را بگستردیم و کوههای بلند در آن بیفکندیم و گیاهان گوناگون با طراوت در آن برویاندیم .
نکته‌ای در برخی آیات مذکور به چشم می‌خورد این است که ابتدا به نزول آب از آسمان اشاره می‌شود و سپس آن را علت زیبایی در روی زمین معرفی می‌کند.
3 ـ زیبایی جانداران
ـ « و لکم فیها جمال حین تریحون و حین تسرحون[22]» .
در آمد و شد چهار پایان در صبح و شام برایتان زینت است .
منظره جالب حرکت دسته‌جمعی گوسفندان و چهارشنبه پایان به سوی بیابان و چراگاه سپس بازگشتشان به سوی آغل و استراحتگاه که قرآن از آن تعبیر به جمال کرده است تنها یک مسأله ظاهری و تشریفاتی نیست بلکه بیانگر واقعیتی است در اعماق جامعه، و گویای این حقیقت است که چنین جامعه‌ای خود کفاست ، فقیر و مستمند و وابسته به این و آن نمی‌باشد و جمال جامعه به استقلال، خودکفایی، تولید و توسعة دامداری است . در واقع جمال، استغناء و خودکفایی جامعه است !
نکته دیگری که از آیه استفاده می‌شود اینکه جمال جامعه در حرکت و تلاش است نه رکود و خمود . آن هم حرکت دسته جمعی نه تک روی . خداوند اینها را خلق کرده تا انسانها از منافع آنها استفاده کنند و زینت انسانها باشند[23].

4ـ زیبایی ترکیب انسان و صورت او
ـ « لقد خلقنا الانسان فی أحسن التقویم[24]»
ما انسان را به نیکوترین صورت وسیرت آفریدیم.
ـ « ... و صورکم فأحسن صورکم ...[25]»
و شما را صورت بخشید و صورتهایتان را نیکو ساخت.
ـ‌ « ... و صورکم فأحسن صورکم و الیه المصیر[26]».
ـ « فتبارک الله أحسن الخالقین[27]».
پاک و بزرگوار خدایی که نیکوترین آفرینندگان است .
حسن صورت عبارت است از تناسب تجهیزات آن نسبت به یکدیگر و تناسب مجموع آنها با آن غرضی که به خاطر آن غرض ایجاد شده، این است معنای حسن نه زیبایی منظر، چون حسن یک معنای عامی است که در تمامی موجودات جاری است .
ابن عباس می‌گوید: انسان در زیباترین صورت یعنی مستوی القامه و مستقیم آفریده شده است . نه مثل سایر حیوانات سرافکنده و افتاده بر صورت.
أحسن التقویم یعنی انسانها با کمال در نفوس و اعتدال در جوارح و اعضایشان آفریده شده‌اند و با سخن گفتن و تشخیص دادن و تدبیر امور کردن از دیگر موجودات جدا شده‌اند[28] .

5 ـ زیبایی آرمانهای معقول
در آیات قرآنی بر زیبایی آرمانهای معقول و اصول عالی اخلاقی و ارزشهای انسانی تکیه شده‌است . اصول و آرمانهایی که هم فی نفسه زیبایند و هم زیبایی‌ها را به طور کامل برای ما می‌نمایانند.

الف / عفو اغماض زیبا
عفو و اغماض زیبا که بدون منت و با وجود قدرت بر انتقام و بدون اینکه گذشت و عفو موجب طغیانگری و مهار گسیختگی شود . چنین عفو و چشم‌پوشی از خطاها و انحرافات نوعی تعلیم و تربیت سازنده در بر دارد که علاوه بر تطابق با منطق و قواعد زندگی انسانی، ذوق و شهود و احساس زیبا جویی آدمی را نیز تحریک می‌نماید.
ـ « و ان الساعه لآتیه فاصفح الصفح الجمیل [29]»
و روز رستاخیز قطعاً فرا خواهد رسید. با عفو و بخشش زیبا از لغزشهای مردم درگذر

ب : صبر زیبا
چه بزرگ و زیباست آن روح که در برابر حوادث و انگیزه‌های بی اساس و غیرمنطقی خود را نمی‌بازد و تلخی صبر و بردباری قیافة او را که مانند پرده‌ای روی روحش کشیده شده است،‌درهم و برهم نمی‌کند و تبسم با عظمت او را مبدل به گرفتگی عبوسانه نمی‌کند. تبسم در هنگام شکیبایی و گشادگی روانی در مقابل عوامل و انگیزه‌های کوبنده همان زیبایی معقول است که هیچ تماشاگری را هر اندازه هم که تماشایش طولانی بوده باشد سیر نمی‌کند.
ـ « فاصبر صبراً جمیلاً [30]» .
شکیبایی نما،‌ شکیبایی زیبا.

ج / جدایی و مفارقت زیبا
آن هنگام که آدمی مطابق عقل از مردم منحرف و تبهکار جدا می‌شود ،‌ و در این جدایی نه تنها از اصول و قواعد انسانی تعدی نمی‌کند و دردهای خود و انسان یا گروهی که از آن جدا می‌شود و دوری می‌گزیند، نمی افزاید، بلکه این کار را برای آگاه ساختن و تحصیل اعتدال روحی برای آن انسان یا گروه انجام می‌دهد. روح چنین شخصی از نوعی زیبایی عالی برخوردار است که خود بیش از همه از زیبایی آن لذت می‌برد.
ـ « و اصبر علی ما یقولون و اهجرهم هجراً جمیلاً [31]»
به آنچه می‌گویند بردبار باش و از آنان دوری گزین، دوری و جدایی زیبا .

د / زیبایی ایمان
آیات فراوانی در قرآن مجید عالی‌ترین مطالب دربارة‌خواص و نتایج ایمان را تذکره داده است . یکی از مهمترین خواص ایمان، زیبایی و آراسته شدن دلهایی است که از ایمان بخروردار گشته است :
ـ « و لکن حبب الیکم الایمان و زینه فی قلوبکم و کره الیکم الکفر و الفسوق و للعصیان[32]»
ولی خداوند متعال ایمان را به دلهایتان محبوب نموده و ایمان را در دلهای شما با زیبایی بسیار است و کفر و فسق و معصیت را برای شما زشت و کراهت بار ساخت .
ـ « فان امنوا بمثل ما امنتم به نقد اهتدوا و ان تولوا فانما هم فی شقاق نسیکفیکهم الله و هو السمیع العلیم . صغه الله و من أحسن من الله صغه و نحن له عابدون.[33] »
اگر آنان همانگونه که شما ایمان آورده‌اید. ایمان بیاورند، پس هدایت شده‌اند و اگر از ایمان رویگردان شوند جز این نیست که آنان در اختلاف و پراکندگی خواهند بود. خداوند در برابر آنان برای تو کفایت می‌کند و اوست شنوا و دانا. ایمان رنگرزی زیبای خداوندی است و کیست بهتر از خداوند در ایجاد نقش زیبا و ما عبادت کنندگان او هستیم . »


منابع و مآخذ
1 ـ قرآن کریم
2 ـ معجم المفهرس
3 ـ تفسیر المیزان
4ـ تفسیر نمونه
5 ـ تفسیر نور
6 ـ ترجمة قرآن کریم ، آقای کاظم پور جوادی
7 ـ فلسفه اخلاق ، مرتضی مطهری
8 ـ زیبایی و هنر از دیدگاه اسلام،‌ محمد تقی جعفری

پی نوشت ها
--------------------------------------------------------------------------------
[1] این قسمت برگرفته از کتاب فلسفة اخلاق استاد مرتضی مطهری صص 91 ـ 108 می باشد.
[2] جعفری ،‌محمد تقی، زیبایی و هنر از دیدگاه اسلام ، ص 280
[3] « وانه لکتاب عزیز » فصلت /41
[4] « الرحمن ، علم القرآن» الرحمن /1-2
[5] « لو انزلنا هذا القرآن علی جبل لرأیته خاشعاَ متصدعاَ
  من خشیه الله... » حشر/21
[6] « ظاهره انیق و باطنه عمیق» ،‌البرهان / ج 1/ ص 454
[7] « لقد تجلی الله لخلقه‌نی کلامه و لکن لایبصرون» . اصول کافی / ج 4 / ص 3999
[8] « الله نزل احسن الحدیث کتاباً متشابهاً مثانی
... » زمر /23
[9] « ظاهره انبق و باطنه عمیق » . البرهان / ج 1 / ص 454
[10] حشر /25
[11] اعراف / 31
[12] صافات/6
[13] فصلت /12
[14] ملک /5
[15] حجر /16
[16] ق / 6 و 7
[17] تفسیر نمونه، ج 19 ، صص 16 و 17
[18] حج /5
[19] حج / 63
[20] نمل /60
[21] ف /7
[22] نمل /6
[23] تفسیر نور، ج 6 ، ص 323
[24] تین /4
[25] غافر /64
[26] تغابن /3
[27] مؤمنون /14
[28] ترجمه تفسیر المیزان، ج 19، ص 497
[29] حجر/85
[30] معارج / 5 ـ یوسف /18 ـ 803
[31] مزمل /10
[32] حجرات/7
[33] بقره / 137 و 138

 

 

 


[ پنج شنبه 89/10/9 ] [ 8:59 صبح ] [ حمیدرضا ] [ نظرات () ]
          

.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ